Create Blogger AMP HTML template install & download Accelerated Mobile Pages themes for Blogspot platform.

Cara Buat Blog Di Index Lebih Cepat Oleh Google

Apabila kita cerita pasal SEO, kita takkan boleh lari daripada cerita pasal "index". Dimana enjin carian masuk dan mengambil data pada blog kita untuk disenaraikan dalam SERP (Search Engine Result Page).

Kita mahu posting artikel kita cepat di index oleh google dan enjin carian agar blog kita dapat bersaingan dan mendapat lebih banyak pengunjung.

Malah lebih bagus jika kita dapat buat artikel blog kita muncul dihalaman pertama google lebih cepat, kerana ia akan memberi kita lebih peluang untuk mendapat banyak organik trafik daripada enjin carian kerana blog kita mudah ditemui oleh ramai orang.

Sebenarnya, kadar kepantasan blog kita di indeks oleh google juga adalah bergantung kepada tahap 'kesukaran' sesuatu keyword. Semakin tinggi persaingannya semakin sukar untuk kita sasarkan artikel blog kita berada di halaman pertama enijin carian.

Sebab itulah ramai yang lebih suka cari keyword yang rendah persaingannya. Jika kita nak juga guna keyword yang tinggi persaingan tersebut, maka kita perlu lebih usaha dan masa.

Namum apa yang lebih penting adalah kita perlu pastikan artikel blog kita di index terlebih dahulu, biarpun ia berada di halaman terkebelakang. Pelan-pelan kita kayuh bagi dia naik ke halaman pertama.

Cara Buat Blog Di Index Lebih Cepat Oleh Google


Macam Mana Google Melakukan "Index"?

Ada banyak laman web atau blog yang ada di alam internet. Jadi mereka perlukan robot yang mereka gelar "spiders" untuk melakuakn kerja-kerja renyah ini.

Spiders ini akan "crawl" daripada satu laman ke laman yang lain untuk mengumpul data, ambil informasi dan simpan di dalam "Google Index".

Proses ini di panggil "fetching".

Disebabkan informasi di laman web bukan sikit, jadi spiders tadi tidak akan semak semua sekaligus. Mereka akan pergi beberapa maklumat penting terlebih dahulu.

Informasi apa yang akan spiders tadi analisa terlebih dahulu adalah :-

  • URLs -Alamat sesuatu laman. Tnapa alamat macam mana kita nak cari laman tersebut. Sebab itulah orang suruh kita masukkan keyword pada URLs.
  • Title tags - Ini adalah nama untuk laman web tersebut.
  • Metadata - "Description" untuk sesuatu laman yang ada keyword yang relevan.


Jangan risau ini baru asas. Kita belum cerita bab faktor nak ranking SEO lagi..ada banyak lagi aku nak cerita pasal blog agar ia muncul di enjian carian.


Cara Blog Di Index Lebih Cepat Oleh Google

1. Buat Sitemap

Sitemap adalah satu dokumen dalam bentuk format XML, crawler akan menganalisis pada halaman ini untuk lihat apa yang ada pada blog kita, apa isi kandungan blog kita.

Tujuan kita buat sitemap ini adalah untuk mengurangkan masa "spiders" crawling blog kita. Lebih kurang macam kita nak tolong mudahkan kerja si "spiders" tadilah.

Tapi bagi pengguna platform blogspot, kita tak perlu risau sebab, pihak blogger.com sudah buatkan sitemap.xml blog kita secara automatik.

Sitemap adalah satu dokumen dalam bentuk format XML, crawler akan menganalisis pada halaman ini untuk lihat apa yang ada pada blog kita, apa isi kandungan blog kita.

Tujuan kita buat sitemap ini adalah untuk mengurangkan masa "spiders" crawling blog kita. Lebih kurang macam kita nak tolong mudahkan kerja si "spiders" tadilah.

Tapi bagi pengguna platform blogspot, kita tak perlu risau sebab, pihak blogger.com sudah buatkan sitemap blog kita secara automatik.

Jadi tugas kita sekarang adalah untuk "submit sitemap" tadi di Google Search COnsole (GSC).

Untuk langkah ini aku beranggapan anda semua sudah ada akaun GSC masing-masing.


  1. Bukan GSC dan pilih blog anda.
  2. Lihat pada sidebar belah kiri, dan cari "Crawl" > Sitemaps
  3. Kemudian anda cari butang Add/Test Sitemap.
  4. Isikan "sitemap.xml" pada ruangan kotak dan klik "Submit".

Cara Buat Blog Di Index Lebih Cepat Oleh Google

2. Submit Blog Anda Ke Enjin Carian

Aku selalu juga guna cara ini, setiap kali selepas siap buat artikel baru aku akan submit url artikel tadi disini.

Caranya cukup mudah iaitu
  1. Pergi ke Submit URL.
  2. Copy & Paste link URLs artikel yang kita hendak submit.
  3. Selepas itu klik "Submit Request".

Cara Buat Blog Di Index Lebih Cepat Oleh Google

3. Fetch As Google


Sebenarnya teknik ini sama seperti dengan cara point no.2 diatas.

Dan ia juga adalah untuk kita re-crawl semula entri-entri lama pada blog dan kita sudah buat kemaskini, jadi lakukan cara ini untuk suruh googlebots re-crawl semula entri lama kita itu. IA juga bagus untuk SEO.

a). Buka Dashboard Google Search Console (GSC), klik pada nama blog anda.

b). Klik pada "crawl" > Klik "Fetch As Google"
>
Anda boleh "fetch as google" pada homepage blog anda, anda mana-mana entri dalam blog yang anda ingin crawl.

Anda juga boleh memilih untuk fungsi fecth pada
  • dekstop
  • mobile : smartphone
  • mobile : xhtml/WML
  • mobile : cHTML

Cara Buat Blog Di Index Lebih Cepat Oleh Google

c). Selepas klik pada "Fetch" atau "Fetch and Render". Aku lebih suka untuk pilih "Fetch and Render". Sekarang kita sudah siap tahu bagaimana spider/google bots melihat blog kita.

d). Akhir sekali, pada URLs yang kita mahu fetch tadi klik pada butang untuk "Submit to Index".

Anda dibenarkan buat 'Fetch As Google" sebanyak 500 URLs / seminggu.

4. Buat Internal Link


Pastikan anda hubungkan internal link dalam blog anda dengan baik. Ia akan membina jaringan untuk memudahkan kerja "spider" menelusuri laman blog anda. Ia akan membawa spider tadi daripada satu laman ke laman yang lain.

Pastikan anda membuat struktur organisasi link yang baik, ia menyambungkan daripada satu artikel kepada artikel yang lain.

Cara Buat Blog Di Index Lebih Cepat Oleh Google


5. Perkongsian di Media Sosial


Pastikan artikel anda di "share" di media sosial, lebih bagus jika ia di'viral'kan secara natural. Ia akan menjadi signal bagus untuk SEO blog anda. Malah ia akan turut membantu blog anda di indeks lebih cepat.

6. Semak Crawl Errors


Sebab itu adalah penting untuk kita daftarkan blog kita di Google Search Console (GSC) atau Google Webmaster.

Banyak perkara yang kita boleh setup untuk membantu kelancaran blog kita.

Untuk langkah ini, anda perlu :-

  1. Pergi ke GSC dan pilih nama blog kita.
  2. Klik pada "Crawl.
  3. Dan seterusnya klik "Errors".

Untuk keterangan lanjut pasal langkah ini anda boleh baca artikel ini, Cara Memperbaiki Broken External Link di WEBMASTER TOOLS

Adapun beberapa lagi cara yang anda boleh lakukan adalah seperti


Sekian dahulu untuk sedikit perkongsian kali ini, artikel adalah kesinambungan daripada artikel terdahulu iaitu Jom Audit SEO Blog.

Jom DISQUS... expand_more

Komen dengan Google+ expand_more

Komen dengan Facebook expand_more

mail