Tips Menulis Artikel Unik

Tips Menulis Artikel Unik

Tips menulis artikel unik bagi aku cukup senang. Sebab 'Unik' itu pada aku makna dia lain daripada yang lain. Lebih tepat aku boleh cakap adalah kita tak buat aktivitas "Copy & Paste".

Nak cerita bab copy & paste ini memang dah lama dan ramai blogger lain yang cerita. Kalau kena artikel sendiri yang di "copy & paste" adalah sikit rasa nak marah tu.

Lebih-lebih lagi jika kita yang berjam-jam mengarang dan cari info, orang dengan slumber ...klik..klik..klik tak sampai 5 saat dah siap dia punya entri blog.

Macam aku cerita la dalam entri terdahulu pasal Teknik Menulis Entri Copy & Paste, dalam entri itupun sudah ada tips untuk korang menulis artikel yang unik, lain daripada orang lain.

Tips ini aku tujukan buat blogger-blogger baru terjebak buat blog. Kalau boleh bina blog dengan kredibiliti sendiri dengan menghasilkan artikel-artikel yang berkualiti daripada hasil tangan sendiri. Barulah nampak kita punya blog ada kredibiliti.

Bukan sekadar mengejar trafik semata-mata untuk buat duit. Lagipun sudah bersepah diruang legar alam maya dengan blog-blog yang suka copy & paste artikel orang lain. Lama-lama orang pun naik menyampah juga dengan entri dan isi blog banyak yang sama.

Teringat kata blogger otai "blog copy & paste takkan kekal lama"

Tips Menulis Artikel Unik

Tips Menulis Artikel Unik

1. Membuat artikel atau karangan bagi aku kita perlu ada gaya penulisan kita tersendiri. Secara automatik kita akan menulis artikel yang unik dan takkan sama dengan artikel orang lain walaupun tajuknya sama.

Selain itu jika gaya penulisan kita menarik, kita secara tak langsung akan dikenali dengan cara olah bahasa yang sering terap dalam penulisan kita.


2. Kreatif dan kritis dalam mengolah sesuatu topik. Kita menlontarkan pendapat kita sendiri berdasarkan pengetahuan kita. Sudah tentunya ia takkan sama dengan pendapat orang lain dan artikel yang terhasil pun takkan sama dengan orang lain tulis.


3. Mencari banyak info sebagai rujukan ketika menulis. Fakta bro fakta. Kita kalau nak menulis sesuatu yang perlukan fakta, kita perlu cari info yang tepat dari pelbagai sumber. Satu lagi apabila kita ada banyak fakta, kita takkan kering idea untuk menulis, dan mungkin artikel kita lebih fakta berbanding artikel yang lain. Kan artikel dah jadi unik disitu.


4. Menulis berdasarkan pengalaman. Setiap manusia itu berbeza pengalaman dan citarasa. Jadi apabila kita menulis dari hati yang tulus murni, peratusan untuk sama dengan artikel orang lain itu mengecil. Kita berkongsi rasa dengan orang lain. 

Lebih bagus kalau dapat buat artikel yang menusuk qalbu pembaca. Penulisan yang ada roh sudah pastinya akan boleh menakluk hati pembaca.

Bak kata blogger otai " menulis dengan jiwa ".


5. Jangan copy & paste artikel orang!


Share this:

Disqus Comments