blogger lelaki logo

Tips Menulis Artikel Unik

14 Komen
Tips menulis artikel unik bagi aku cukup senang. Sebab 'Unik' itu pada aku makna dia lain daripada yang lain. Lebih tepat aku boleh cakap adalah kita tak buat aktivitas "Copy & Paste".

Nak cerita bab copy & paste ini memang dah lama dan ramai blogger lain yang cerita. Kalau kena artikel sendiri yang di "copy & paste" adalah sikit rasa nak marah tu.

Lebih-lebih lagi jika kita yang berjam-jam mengarang dan cari info, orang dengan slumber ...klik..klik..klik tak sampai 5 saat dah siap dia punya entri blog.

Macam aku cerita la dalam entri terdahulu pasal Teknik Menulis Entri Copy & Paste, dalam entri itupun sudah ada tips untuk korang menulis artikel yang unik, lain daripada orang lain.

Tips ini aku tujukan buat blogger-blogger baru terjebak buat blog. Kalau boleh bina blog dengan kredibiliti sendiri dengan menghasilkan artikel-artikel yang berkualiti daripada hasil tangan sendiri. Barulah nampak kita punya blog ada kredibiliti.

Bukan sekadar mengejar trafik semata-mata untuk buat duit. Lagipun sudah bersepah diruang legar alam maya dengan blog-blog yang suka copy & paste artikel orang lain. Lama-lama orang pun naik menyampah juga dengan entri dan isi blog banyak yang sama.

Teringat kata blogger otai "blog copy & paste takkan kekal lama"

Tips Menulis Artikel Unik

Tips Menulis Artikel Unik

1. Membuat artikel atau karangan bagi aku kita perlu ada gaya penulisan kita tersendiri. Secara automatik kita akan menulis artikel yang unik dan takkan sama dengan artikel orang lain walaupun tajuknya sama.

Selain itu jika gaya penulisan kita menarik, kita secara tak langsung akan dikenali dengan cara olah bahasa yang sering terap dalam penulisan kita.


2. Kreatif dan kritis dalam mengolah sesuatu topik. Kita menlontarkan pendapat kita sendiri berdasarkan pengetahuan kita. Sudah tentunya ia takkan sama dengan pendapat orang lain dan artikel yang terhasil pun takkan sama dengan orang lain tulis.


3. Mencari banyak info sebagai rujukan ketika menulis. Fakta bro fakta. Kita kalau nak menulis sesuatu yang perlukan fakta, kita perlu cari info yang tepat dari pelbagai sumber. Satu lagi apabila kita ada banyak fakta, kita takkan kering idea untuk menulis, dan mungkin artikel kita lebih fakta berbanding artikel yang lain. Kan artikel dah jadi unik disitu.


4. Menulis berdasarkan pengalaman. Setiap manusia itu berbeza pengalaman dan citarasa. Jadi apabila kita menulis dari hati yang tulus murni, peratusan untuk sama dengan artikel orang lain itu mengecil. Kita berkongsi rasa dengan orang lain. 

Lebih bagus kalau dapat buat artikel yang menusuk qalbu pembaca. Penulisan yang ada roh sudah pastinya akan boleh menakluk hati pembaca.

Bak kata blogger otai " menulis dengan jiwa ".


5. Jangan copy & paste artikel orang!


14 Komen untuk "Tips Menulis Artikel Unik"

avatar

jalan-jalan ~ http://jmbelog.blogspot.my/

avatar

insyaAllah jom tulis posting lebih baik

avatar

thanks untk artikel ni tuan

avatar

saya suka tulis pendapat sendiri tentang perkara2 yang jadi viral, kadang2 resepi ..jadikan satu post sebagai sumber tu memang ada lah..tapi kalau nak copy bulat2 memang tak la..tak best..dulu ada jugak copy cerita2 lawak..masa mula2 buat blog dulu..masa tu tak tahu.cuma suka share apa yang kita suka je..tak pikir kesan buruk nya..

avatar

letak gambar yang berkaitan pun ok jugak...kalau berdasarkan pengalaman itu memang sangat digalakkan sebab kita cerita apa yang sudah melaluinya

avatar

ya. sila tulis dengan jiwa.

kalau masukkan perisa pankreas dan ulu hati pun best jugak.

avatar

makasih banyak atas tipsnya, artikel unik memang sangat berpengaruh terhadap rangking di SE manapun.

avatar

terima kasih bro. akan cuba diaplikasi kan.. :-)

avatar

banyak juga aku tgk blog memang takde jiwa langsung..semua duk cite pasal tempat die review je.ahaha.mmg dia buat blog sebab dia pegi review kot ye..kot die tak dapat pegi review dah, maka dia tak menulis le kot..:P

avatar

kalau menulis review dengan penuh perasaan okey jugak tu bro

avatar

otai punya tips lain macam sikit tuh...gua kena praktik ni

avatar

memang tak seronok kalau asyik copy paste je...

avatar

kadang2 geram jugak.. artikel kita yang asal, tapi bila dekat serp, yang copy tu lagi tinggi ranking dari blog asal.

avatar

Pernah jadi mangsa copy paste 2 tahun lepas. Tak tahu la skg masih hidup tak mamat tu. Siap
pasang iklan lagi. Makanlah sumber haram hasil curi idea penat lelah orang. Geram pulak.

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.