blogger lelaki logo

Bolasepak Malaysia Di Hujung Tanduk

26 Komen
Malang bolasepak Malaysia sememangnya bagai telur dihujung tanduk. Selepas di'unta'kan oleh pak arab U.A.E 10 gol tanpa balas dan tanpa rela bolasepak kita telah jadi barai.

Bolasepak Malaysia Di Hujung Tanduk

Apakah perubahan yang perlu dilakukan. Adakah cukup dengan Dollah Salleh letak jawatan dan digantikan dengan  Ong Kim Swee sebagai Ketua Jurulatih Kebangsaan.

Minta hulur nyawa untuk bolasepak Malaysia terus bernafas. Sudah pastinya masih ada harapan, jika ada perubahan drastik dilakukan.

Rombakkan besar ahli jemaah FAM

Sebab inilah badan utama yang menguruskan hal ehwal bolasepak Malaysia. Bukan sekadar tukarkan presiden daripada bapa kepada anak, bukannya jadi macam sistem monarki tampuk kuasa diturunkan kepada legasi keturunan. 

  • Dari awal aku sudah jangka, pertukaran tuan presiden FAM didalam pemilihan yang lepas itu tak memberi apa makna. dari awal pemilihan lagi kita sudah tahu siapa akan menang. Sebab orang yang memilih sudah sebati dengan legasi dalam FAM. Jadi perlu rombakan semuanya sekali, biar ia kembali segar.
  • Dalam FAM perlunya mereka yang pakar dalam bidang bolasepak. Orang yang nampak jalan untuk majukan lagi bolasepak negara. Kita tak perlukan mereka yang hanya nampak ringgit untuk masuk poket. 

Hari ini kita belum nampak apakah tindakan FAM yang benar-benar memberikan hasil.
Hantar anak muda ke Slovakia, apa suda jadi? Hantar wakil main di liga singapura, jadi ayam dekat sana. Masukkan pasukan singapura dalam liga Malaysia, piala kita kena ratah.

Liga M Meriah Tapi Skuad Kebangsaan Hambar

Pasti yang ramai rasa terkilan. Ketika kemeriahan saingan dalam Liga Malaysia. Namum ia tak mampu diterjemahkan oleh skuad kebangsaan. Dengan jumlah kehadiran penonton yang semakin ramai, bercambahnya Ultras digenap umbi pasukan.

Ada yang berikan komen, Liga M patut haramkan semula pemain import. Supaya pemain tempatan mendapat lebih banyak peluang. Mungkin ada benarnya, tetapi cuba fikirkan balik sebab dahulu liga kita pernah beraksi tanpa pemain import.

Bagi aku, tiada salahnya ada pemain import dalam liga kita. Sebabnya
  • Boleh memberikan pengalaman berguna kepada pemain kita. 
  • Dapat berikan sedikit cabaran kepada pemain tempatan.
  • Supaya pasukan kita dapat bersaing jikalau layak ke pertandingan AFC Cup atau ACL, sebabnya kelab lain di Asia juga menggunakan khidmat pemaian import. 
Buat sedikit penambahbaikkan dalam sistem Liga M, agar ia benar-benar menjadi kilang menghasilkan pemain negara yag berkualiti. Biar setiap pasukan berikan ruang untuk pemain muda untuk lebih kerap beraksi dalam saingan kompetitif. Supaya motif saingan Liga M tidak hanya untuk menjulang piala semata-mata.

Sejujurnya tiada harapan dan tak pula aku mengharapka keajaiba dalam pertemuan akan datang Malaysia menentang Arab Saudi dibawah kendalian OKS pula kali ini. Harimau Malaya tak perlu menang, cukup sekadar mempamerkan aksi yang lebih baik dan tidak dibelasah sekali lagi oleh pak arab.

26 Komen untuk "Bolasepak Malaysia Di Hujung Tanduk"

avatar

Kesian kan... team bola kita makin longlai

avatar

Itulah..semakin lama semakin suram.

avatar

malu jugak sebenarnya.. bila gaji player mencecah puluhan ribu sebulan tapi tapi tak perform dengan national team

avatar

Sayangnya dengan pengurusan bolasepak negara kita ni...macam tiada tindakan

avatar

Walaupun tak minat bola, tapi tetap concern dgn prestasi pasukan negara. Kita pernah melalui zaman kegemilangan..memang kena rombak dan elakkan campurtangan mereka yang berpentingan kalau nak majukan sukan negara.

avatar

moga zaman kegemilangan bola sepak Malaysia kembali semula... Doakan...

Bila seronok berat badan turun.
AMBIL CAKNA JIKA NAK KURUS

avatar

Agaknya banyak sangat rasuah sampai jadi gini. Teringat time kegemilangan selangor dulu dibawah pimpinan dato aini.

avatar

sungguh kasihan buat pasukan Bolasepak Malaysia..namun langkah drastik pula dimulakan segera melalui pemilihan bakat baru dalam pasukan negara..

avatar

Tak menang tu memang dah tentu la..cuma tak mau la kena sampai 10..kan??kalah setakat 1,2 gol tu ok la..ni sampai 10 ..sejarah betul la..heheh

avatar

Banyak yang spoil.. semua projek ke laut..

avatar

bab bola memang MJ surrender tak amik pot. majulah bola untuk negara hehee

avatar

Malaysia kalah lagi 1-2 ketika bertemu Arab Ssudi. Ada mercun dan bakar suar lagi.

avatar

skuad pasukan bola sepak Malaysia makin lama makin teruk...sesuatu yang betul-betul berkesan perlu diambil untuk menyelamatkan pasukan bola sepak Malaysia....

avatar

pasukan bola sepak negara yang dulu gah di rantau asia sudah longlai pada masa kini...macam-macam perkara dilakukan tetapi hasilnya tetap sama....

avatar

Aku belajar dekat timur tengah.

Satu haritu orang arab panggil "weh orang malaysia boleh main bola tak?"

Pergh sakit bro kena perli mcm tu,segan sangat.Harapnya ada improvement la bola sepak malaysia.

avatar

samalah...

oks ke..dollah salleh ke...

selagi tiada akar umbi punya pembangunanan

takat 2 jelah

avatar

dah bosan dengan bola sepak malaysia...

tiada yang nampak mengubahnya

avatar

Susah kalau tak pentingkan kualiti tetapi hanya pentingkan pangkat dan wang ringgit yang masuk sahaja.

avatar

bukan setakat tanduk je nieh..semua hujung 2

avatar

kesian pasukan malaysia. TMJ tak berminat ke ambil alih?

avatar

Bola sepak Malaysia terus malap kalau pemimpin di atas masih bersantai.

avatar

Sedih dengan pasukan negara . di harap zaman kegemilangan bola sepak akan kembali semula

avatar

Harapan saya satu jer.. Semoga mereka semua kembali mengganas...

avatar

Hmmm ... Sedih ngan prestasi pasukan Malaysia ... Ntah ke mana harimau nyer ... Duit dah banyak habis, hasil nyer ke laut ...

avatar

memang penat dah. biar semua pemain import la macam ni.

haha

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.