blogger lelaki logo

Bagaimana Nak Buat Blog Jadi Best

44 Komen
Sebenarnya aku tercari-cari idea untuk buat blog ini jadi lebih best. Walaupun ada rakan blogger lain yang masukkan blog aku dalam senarai 'Malaysia Best blog 2015'. Tetapi secara umumnya aku masih belum berpuas hati dan aku rasa blog ini masih jauh terbelakang bebanding blog-blog lain yang jauh lebih hebat.

Nak Buat Blog Jadi Best

Aku rasa apa yang aku bincangkan sekejap lagi, sudah banyak kali diulangi perkara ini. Tapi kita kena selalu ulang benda yang bagus agar kita tak lupa dan mendapat ilham. Apabila kita rajin ulangi setiap perkara itu, kita kan jumpa jalan yang lebih bagus dan sesuai dengan gaya kita. Dan mungkin itu adalah titik mula langkah kita untuk terus maju.

Bagaimana Nak Buat Blog Jadi Best? Jom Bincangkan

Aku cari beberapa point yang bagus untuk dikongsikan bersama pembaca semua, mungkin akan sedikit membantu mereka yang masih tercari-cari jalan. Jom mulakan perbincangan kita.

1. Menulis Entri yang Hebat

Setiap kali baca tips pasal buat blog, antara yang blogger lama tekankan adalah isi kandungan blog yang berkualiti. Tapi penulisan berkualiti yang macammana akan buatkan entri kita jadi popular, akan jadi viral, buat pembaca rasa nak share?

Aku rasa da banyak cara blogger menulis entri, ada yang membuat penulisan bagi menjawab persoalan, menyelesaikan masalah, entri yang boleh buat pembaca ketawa atau buat pembaca tersentuh hati atau menangis dan bermacam-macam cara lagi. Yang paling utama jangan copy & paste entri orang lain.

Gaya penulisan juga memainkan peranan, baik dari segi penggunaan bahasa, susunan ayat, plot penceritaan. Aku sendiri ada blog yang sering aku baca, jika dia tulis aku kana baca sampai habis sebab aku tahu isi penyampaian yang dia tulis memang mantap dan aku suka.

Jadi nak belajar menulis entri yang hebat, kenalah rajin selalu menulis. Selain dari dapat update blog lebih kerap, aku juga dapat belajar dan pertingkatkan kemahiran menulis, mungkin suatu hari nanti aku akan jumpa gaya penulisan aku sendiri.




2. Bijak Buat Tajuk Headline yang Gempak

Bab ini aku memang ada masalah, kadang-kadang ada entri yang aku sudah siap tulis terlebih dahulu barulah pening fikir pasal anak letak tajuk apa? Aku rasa memang lemah bab nak cari idea buat tajuk yang gempak, yang mampu menarik minat pembaca untuk masuk baca blog.

Ada yang berikan tips asas untuk memilih tajuk adalah seperti berikut:
  • Tajuk itu perlu nampak BERGUNA kepada pembaca.
  • Tajuk yang ada tarikan dan DESAKAN apabila dibaca.
  • Tajuk yang memberi idea atau UNIK dimata pembaca.
Jikalau kita perasan, ada beberapa akbar yang sering bermian dengan tajuk headline yang gempak ini. Walaupun adakalanya ia hanya isu biasa boleh jadi luar biasa dan buatkan orang tertarik ingin baca.


3. Join Komuniti Blogger.

Walaupun sebagai blogger baru, jangan segan silu untuk sertai dan saling mengenali blogger-blogger yang lain. Lagipun mungkin kita akan kenal blogger-blogger lama yang hebat, jika ada kemusykilan boleh juga kita jadikan tempat bertanya.

Aku rasa ada banyak cara untuk berkenalan dan berkawan dengan blogger-blogger lain. Dekat facebook sudah semestinya, sebab boleh dikatakan semua blogger ada facebook. Dan ada ramai blogger yang memang peramah. Jadi pandai-pandailah cari facebook blogger dan add, jangan SPAM sudahlah.

Selain itu boleh juga erat hubungan sesama blogger dengan cara blogwalking - iaitu berkunjung ke blog-blog lain dan menulis komen diblog mereka. Jika komen kita elok dan mesra, akan ada yang akan berkunjung semula ke blog kita.

best blog qoute

4. Buat Blog yang Mesra Pembaca dan Mesra SEO

Selidik dan cari template atau theme blog yang mesra pembaca. Jangan serabutkan blog denga iklan yang melampau, kita nak suruh orang tengok iklan ke nak baca blog kita? Jadi blogger yang bertimbang rasa, jangan fikirkan nak cari trafik dan duit semata, bina juga kredibiliti bagi blog kita.

Ubah dan setup blog jadi laju apabila loading, jadi pembaca tak perlu menuggu lama untuk entri kita loading. Jangan beratkan blog dengan widgets, atau gambar yang tak sepatutnya. Bagi aku blog perlu kemas dan nampak hensem dimata pembaca.

Selepas itu kita kena masuk bab SEO pula, biar blog kita disukai pula oleh search engine seperti Google dan Bing. Jadi kenalah belajar teknik SEO, jangan kata tidak. Belajarlah sedikit walaupun cuma teknik asas.


5. Jadilah Diri Sendiri

Sejak blog dikenali di Malaysia, sudah ada beribu blog yang wujud. Setiap hari ada sahaj blog baru yang muncul. Aku sendiri pun tak sempat lagi teroka berapa ramai blogger yang ada di Malaysia ini. Jadi untuk mara kedepan, kita perlu tampil jadi blogger yang jadi diri sendiri. Tidak terikut-ikut cara orang lain.

Kita belajar atau tiru orang, tapi jangan kita jadi seperti dia, cuma ambil ilmu dan cara dia dan buat ikut gaya kita. Jangan terlampau taksub dengan blogger habet sehingga kita asyik tiru apa sahaja yang dia buat, mereka buat mungkin ada sebab.


Aku rasa sudah terlalu panjang aku menulis entri kali ini. Tulis panjang-panjang siapa nak baca kan? hahaha. Sekian dahulu sesi bincang-bincang kita tentang dunia blogging Malaysia.

44 Komen untuk "Bagaimana Nak Buat Blog Jadi Best"

avatar

Saya setuju .no 5 paling saya setuju..tak perlu nk tiru blogger lain..apa blogger lain buat kita nak tiru.memang blogger tu buat bagus, tapi kita pun kena buat lebih bagus dari tu..kena kreatif la..

avatar

Nak jadikan blog best? Jadilah blogger seperti blog BL... yang sentiasa berusaha meningkatkan ilmu dan ingin memajukan diri agar menjadi yang paling best! Mesti jadi best! :)

avatar

jadi diri sendiri,be original :)

avatar

tips yang baik bro. menyesal aku menulis blog selama ni....
.
.
.
.
.
.
.
.
. sebab tak amalkan SEO. huhu...:)

avatar

pehh..

rajin hang tulis panjang-panjang ye. Hehe..

avatar

uwa…semua tips yg saya rasa sangat mencabar nak buat. no. 2 pun saya selalu jugak ada prob. hehe..

avatar

Saya rasa yang nombor 5 tu paling penting. Bila tulis dengan jadi diri sendiri, kita menulis dengan jiwa. Bukan blog paksa-paksa dengan tajuk gempak tapi kandungan tak ada apa-apa pun. Buat penat dan buang karan je bila klik tapi kandungan blog tak sama macam panik. Senang cakap, macam tajuk post Harian Metro tu, tak best langsung.

avatar

jadi diri sendiri itu penting ada blogger yang berbekal buku diari saja bisa dapat sampai 4 digit sebulan

avatar

satu perkataan cukup : bestnya!

avatar

setuju sangat jadi diri sendiri..kerana diri kita hanya satu je..penulisan yang dari hati dan jadi diri sendiri rasanya memang akan menyentuh banyak hati..

avatar

good one, yang penting konsisten, kot buat semua tu sekali je...tak guna juga..hehe

avatar

Terbaik entri ni.. beri motivasi utk saya. No. 5 tu paling penting. Be your self n original.

avatar

praktis make prefect..
Best.
Jadi diri sendiri..

avatar

Salam kenal saya blogwalking saya ingin menjemput anda berkunjung ke blog saya http://gagahboro.org/ .Kalau ada masa subscribe lah blog saya

avatar

terbaiklah artikel ni..aku suka :)

avatar

Terbaik la entry ni.
Bukak minda ambe jugak ni. Ambe ada cita-cita melangit dalam berblog. Tapi macam payah nak capai.
Mungkin boleh diperbaiki lagi kan.
Apapun, blog bro dah hebat. SEO juga terbaik.

avatar

Kalau dah lama sangat jadi blogger, pulak tu selalu benar baca blog orang lain, nak jadi diri sendiri tu susah sebenarnya. stail penulisan pun dah bercampur haduk dan tiruvasi dengan penulis lain. so camne nak mengekalkan originality?

avatar

bro...saya rasa pendapat saya dan anda memang sama cuma kekangan masa menjadikannya terbatas... anda semakin menghampiri kuasa SEO...anda sedang memikat si robots.......tahniah bro.

avatar

Nak tulis blog ni, siapa-siapa je pun boleh tulis. Tapi part yang nak jadi best tu yang susah.

avatar

Huhu..terima kasih kongsikan..insyaAllah..akan berusaha memperbaikinya dari masa ke semasa..hehe

avatar

no.1: on the way
no.2: rasa macam tak pernah
no.3: suam-suam ketiak
no.4: jadi keutamaan bila aku buat entri, walaupun kesannya baru nak nampak
no.5: semestinya... dulu banyak buat entri copy, paste n translate, sekarang dah sangat kurang...

avatar

yg no 2 tu paling mencabar ^^ huhu

avatar

Errr.. lepak kat WC tak masuk dalam list ker?
Apa-apa pun blog hang mmg best. 2016 kalau ada contest, kawe kasi masuk lak, insya-allah..

avatar

Tips yg bermanfaat utk peringatan & panduan bersama.. setuju BL.. saya pun masih bnyk benar yg perlu di pelajari & diperbaiki. In shaa Allah.. mudah2an kita semua berjaya mencapai apa yg dicitakan dlm dunia berblogging ini... aamiin...

avatar

Tulis banyak-banyak pun bagus jika memberi manfaat kepada pembaca. Tahniah bro, kita bukannya hebat sangat dgn penulisan tetapi jika ada pesanan dan saranan yang bernas, pasti ada yang baca.

avatar

Bab "jadilah diri sendiri" memang terbaik bab tuh bro... tak perlu nak ikot2 apa yang org buat...

http://supernifzvitamin.com/pancit-selepas-travel/

avatar

gua tak nak jadi best... gua suka nak jadi ganazzz... aagagagaga....

avatar

jadi diri sendiri, MJ setuju sebab kita pasti ada gaya penulisan yang tersendiri tdiak perlu menjadi oranglain yang ada dua tiga empat..

avatar

bro, blog tak boleh baca langsung guna mobile. popup asyik redirect..

avatar

patut la blog nih best... entrynya pun best.

avatar

kalau bab-bab tulis Headline, akhbar Metro memang pakar. Dengan warna semua serba serbi lengkap

avatar

hye salam...jalan2 singgah kat sini..masih baru dalam dunia blog :)

avatar

Ingin juga nak belajar dengan BL bagaimana nak buat blogspot jadi best di enjin carian.

avatar

ye.. memang tengah mencuba.. sebab tu terpikir nak blog tentang kesah kami pelari-pelari dari keliling rumah, ke keliling dunia! hehehe

avatar

Panduan yang baik bro. Insyaallah akan dijadikan panduan untuk diamalkan. Tq

avatar

TQ. info yang terbaik jumpa dijumpai

avatar

Terima kasih atas info ni,saya tengah tercari-cari idea untuk menulis entry seterusnya.Rupa-rupanya,lebih baik jadi diri sendiri.

avatar

Thanks for info.. info yang sangat berguna untuk newbie cm aku ni.. haha

avatar

Good entri. bagus untuk newbie macam sya :)

avatar

Sy pun newbie kubis nubis...hehe

avatar

Sy pun newbie kubis nubis...hehe

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.