blogger lelaki logo

Pentingnya Satu Kesedaran

15 Komen
Kenapa aku kata pentingnya satu kesedaran? Aku tanya lagi. dari mana hadirnya titik kesedaran ini? 

Jawapannya hati.

Apabila kita terdetik kesedaran di hati kita, barulah kita bertindak balas dengan akal dan fizikal kita. Jadi dengan kesedaran, kita akan buat, buat dan buat sampai boleh.

Nampak tak bertapa pentingnya sebuah kesedaran. Jika kita tak sedar, kita sedang tidur lena, siap berselimut eskimo.

Apa yang kita buat? Cuma terus tidur, kaku disitu. Sudah azan subuh bang oii!! Itulah jadinya apabila kita masih belum sedar.

Pentingnya Satu Kesedaran

Pentingnya Satu Kesedaran

Banyak konteks yang boleh aku berikan contoh bertapa pentingnya kesedaran ini.

Contoh #1 

Kewajiban menutup aurat - bila sebut aurat jangan fikir pasal aurat perempuan sahaja, aurat lelaki pun kena jaga. Tetapi apabila tiada kesedaran, perkara simple ini pun kita akan ambil mudah. Sebabnya apa? Kerana tak wujud kesedaran terdetik dihati kita.

Contoh #2 

Menghadiri kelas berbayar untuk buat duit online - jika tiada kesedaran, memang kita takkan gerakkan langkah kaki untuk pergi ke kelas tersebut. Jadi cuma mereka yang sedar  bertapa pentingany kelas tersebut. Untuk mereka boleh belajar dan mencari ilmu untuk berusaha untuk majukan diri.

Nah, kepada sesiapa yang ada kesedaran nak pergi Seminar Buat Duit Affiliate dengan Blog, daftar dekat sini.

Contoh #3

Bahaya memandu sambil menggunaka telefon bimbit - sudah bertahun pihak kerajaan jalankan kempen keselamatan di jalan raya. Jangan guna telefon bimbit sambil memandu, JANGAN. Tapi dah orang itu tak ada kesedaran. Maka ia tetap berlaku sehingga ke zaman hari ini. Mula dari zaman telefon nokia 3310 hingga zaman iPhone 6 Plus.

Kesimpulannya

Kalau aku nak berikan contoh memang satu entri ini tak cukup. Sebabnya kesedaran itu adalah hak milik tuan empunya diri. 

Ada orang boleh tolong berikan nasihat, sebarkan propaganda, Tebarkan poster kempen dan taburkan ceramah disana-sini. 

Jika masih belum terbuka pintu hati, belum ada kesedaran. Semuanya takkan berhasil. Kena atasi musuh kita yang paling kejam terlebih dahulu.

15 Komen untuk "Pentingnya Satu Kesedaran"

avatar

entry kali ni menusuk ke dalam hati...
tq kerana menyedarkan saya...

avatar

hati itulah raja jasad kita...sebab itu penting juga menjaga hati kita...hu3

avatar

contoh ketiga menyedarkan aku... huhuhuu... hehehehe

avatar

tq...kerana mengingatkan sy tentang kesedaran cth yg ke-3.hihihihihi

avatar

muja nak kesedaran untuk kuruskan badan,, haha

avatar

no 3 tu yang selalu orang buat...tak menyempat nak guna phone time memandu...tunggu berhenti la...huhu

avatar

satu hari nanti
bila kita dah tak sedar lagi
rang hantar gi kubur

avatar

Yang masalahnya ramai yang tak sedar. Bila kena baru nak sedar. Sama jugak macam pegang anak sambil memandu kereta. Bahaya sungguh,

avatar

Kesedaran adalah satu yang sangat penting ....

avatar

No.3 tu memang ramai lagi yang sedar tentang pentingnya pemanduan tanpa berinteraksi dengan telefon

avatar

Bahaya kalau tidak ada kesedaran akibatnya memang kita tidak boleh berundur lagi dengan perbuatan yang telah kita lakukan.

avatar

Itulah perlunya orang lain dalam hidup kita agar memberi kesedaran apa yang kita tak sedar. Sama2lah kita saling ingat mengingati...

avatar

kalau sedar tapi saja buat macam tak sedar tu yang bahaya..

avatar

Huhu..cam terasa aje saya ni..haha..terima kasih kongsikan nasihat yang amat berguna ni..

avatar

saya dah sedar cuma tak buat apa-apa tindakan!

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.