blogger lelaki logo

Teknik Menghafal Berkesan

11 Komen
Teknik Menghafal BerkesanTeknik menghafal dengan berkesan. Menghafal perlukan daya ingatan yang kuat. Jadi untuk kita menghafal dengan baik kita perlu melatih daya ingatan kita agar jadi lebih kuat. Nampak mudah tapi susah juga kan, tapi tiada perkara yang susah selagi kita berusaha dengan tekun.

Perkara yang selalu aku terapkan dalam menghafal adalah faham. Kita perlu faham terlebih dahulu apa yang sahaja subjek yang ingin kita hafal. Ini akan membuatkan kita lebih senang untuk mengingati setiap fakta yang kita hafal.

Elemen dalam menghafal adalah input -> simpan -> output. Input adalah nota atau apa sahaja subjek yang ingin kita hafal, jadi cara input adalah membaca. Selepas menbaca kita akan simpan di dalam kotak memori kita di dalam otak kita. Dan akhir sekali adalah output, dimana kita perlu keluarkan balik apa yang kita baca tadi semula.

Teknik Menghafal Berkesan


Teknik yang aku guna adalah baca, ingat, gambarkan dan tulis.

1. Baca dengan kuat sehingga kita dapat dengar. Disini peringkat input, deria yang kita boleh guna sekarang adalah mata dan telinga. Jadi input kita lebih besar jika menggunakan dua deria untuk di muat naik ke dalam kotak memori kita.

2. Baca dan hafal. Cuba fahamkan apa yang kita baca. Baca dan ingat setiap patah perkataan. Buat sedikit demi sedikit, cuba hafal cuma satu baris ayat terlebih dahulu. 

3. Pejam mata atau tutup nota tadi dan cuba ulangan balik apa yang kita hafal. Jika kita terlupa, buka balik nota dan hafal semula. 

4. Semasa pejam mata cuba bayangkan nota atau ayat yang kita baca tadi, ini juga salah satu teknik menghafal yang berkesan. Sebab ingatan kita lebih kuat di dalam bentuk gambar.

5. Selepas kita berasa yakin, tutup nota dan cuba tulis semula apa yang kita hafal tadi. Jika masih ada nota yang kita terlupa, buka balik nota dan hafal balik. Dan akhir sekali cuba tulis semula apa yang kita hafal. Disini kita akan melatih otak kita untuk membuat recall balik terhadap apa yang kita baca dan hafal.

Selain itu kita juga boleh amalkan banyak tip dan cara untuk kuatkan ingatan. Baik dari segi permakanan dan juga teknik melatih otak kita untuk menguatkan daya ingatan.

Insyallah boleh cuba cara aku ini, bukan cikgu yang ajar pun. Cara masing-masing tetapi aku mendapat ilham ini daripada ustaz disekolah aku dahulu, Ustaz Noh nama dia. Semoga kita semua mendapat manfaat, ia berkesan kepada aku, jadi aku harap teknik ini berkesan kepada orang lain.

11 Komen untuk "Teknik Menghafal Berkesan"

avatar

betul tu bro, nad pun nak menghafal, baca, fahamkan then hafal..bila kita faham kita tau benda tu ape dia yang nak disampaikan.

avatar

Teknik yang berkesan.
Biasanya apa yang aku pernah buat sebelum ni, aku baca sekali lalu, aku tulis...then aku baca lagi apa yang aku tulis dan cuba pahamkan/hafal.

Last step, aku akan tulis skali lagi di kertas kotor yang lain.
Langkah menulis ulang-ulang juga aku amalkan untuk lekatkan ilmu tu dalam kepala. Alhamdulillah...berjaya.

avatar

makin berumur makin slow sikit nak menghafal, tapi dengan cara yang betul, takde masalah.

avatar

Teringat zaman2 sekolah dulu...slalu makan kismis byk2 time nak exam...abih exam terus pekena meggi..huhu

avatar

kalau aku..baca sekali lalu..lepas tu aku kena tulis...baru senang nak ingat..tulis dalam bentuk point..sebab dulu aku banyak kena hafal formula..:D

avatar

Guna mind mapping dan buat nota juga berkesan.

avatar

aku ada 2 cara.

baca banyak kali. ulang sampai ingat.

atau

tulis dalam kertas banyak-banyak kali. ulang tulis sampai ingat. selagi tak ingat, ulang tulis lagi dan lagi.

biasanya..memang boleh hafal. hehe

avatar

kena sedia kertas berkajang2 pak malau kajang berlipat ni sifu Encik Titan... :D

avatar

Saya nak cubalah kaedah ni plak. Terima kasih Kucha Lana ^__^

avatar

Emm terima kasih kongsikan..biasanya saya baca...tulis...baca...tulis...

avatar

Tips nya saya coba ,, semoga bermanfaat salam kenal dari saya :)

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.