Create Blogger AMP HTML template install & download Accelerated Mobile Pages themes for Blogspot platform.

Apa Itu Inflasi?

Inflasi adalah apabila harga barangan atau perkhidmatan secara umum mengalami kenaikan dari semasa ke semasa, atau nilai matawang bagi sesebuah negara semakin menurun.

Aku bukan orang eknomi, jadi aku tak reti nak berbahasa macam orang ekonomi dengan bermacam-macam istilah ekonomi, sebab ekonomi aku sekarang pun dah tak berapa nak ekonomi.

Dalam bahasa yang lebih mudah untuk difahami, kuasa membeli kita semakin susut. Kita ambil contoh, jika dulu dengan nilai RM 1 kita dapat beli 5 biji kuih karipap, tetapi kini dengan nilai RM 1 kita hanya dapat beli 3 biji karipap. Jadi itulah maknanya kuasa membeli kita sudah semakin turun, apakah itu inflansi?

Apa Itu Inflasi?

Kuasa membeli kini sudah semakin susut, bawa RM50 pergi pasar, tak abis pusing satu pasar, duit dah abis, silap-silap kena tambah lagi duit. Belum kira lagi duit minyak tu, lingkup gaji bulan ni angkara inflasi.

Aku masih ingat zaman aku sekolah rendah, ada satu kempen yang rancak ditayang di kaca tv iaitu kempen Inflasi Sifar. Siap ada lagu lagi kalau tak silap aku, siapa yang masih ingat kempen tu?

Jom DISQUS... expand_more

Komen dengan Google+ expand_more

Komen dengan Facebook expand_more

mail