blogger lelaki logo

Air Satu Nikmat

13 Komen
Air adalah merupakan benda yang paling sebati dengan manusia. Terciptanya manusia pun daripada setitis air. Itu sudah cukup untuk menjadikan ari begitu penting bagi manusia.

Air Satu Nikmat
Air merupakan suatu keperluan seharian dalam kehidupan kita, apabila bekalan ari terutus. Resah hidup kita, banyak urusan dalam hidup kita yang terganggu.

Dalam kita hidup dengan nikmat air yang terlalu banyak sekarang, sejauh mana kita mensyukuri nikmatnya air yang dikurniakan oeh tuhan kepada kita.

Apakah kita sedar semakin hari semakin banyak sumber air yang telah tercemar. Padahal air itu sangat penting tetapi kita. Salah satu sumber air yang banyak kita gunakan adalah daripada air sungai. 

Kini pun kita sudah boleh merasa bertapa seksanya apabila bekalan air terputus. Nak mandi, makan minum pun susah, barulah kita tahu rasa nak menghargai walaupun setiti air.

Ini adalah senarai sungai yang tercemar di Malaysia setakat 2009.

Negeri
Sungai Tercemar
Kedah
(1)   Sg Korok
(2)   Sg Petani
Pulau Pinang
(3)   Sg Dondang
(4)   Sg Jelutong
(5)   Sg Ara
(6)   Sg Rambai
(7)   Sg Air Melintas
(8)   Sg Kereh
(9)   Sg Seluang
(10)  Sg Cempedak
(11)  Sg Jawi
(12)  Sg Tengah
Perak
(13)  Sg Seluang
(14)  Sg Lidin
Selangor
(15)  Sg Batang Nilai
(16)  Sg Rambai
(17)  Sg Kundang
(18)  Sg Buloh
(19)  Sg Bunos
(20)  Sg Damansara
(21)  Sg Jinjang
(22)  Sg Kerayong
(23)  Sg Keroh
(24)  Sg Penchala
Melaka
(25)  Sg Tuang
(26)  Sg Air Salak
(27)  Sg Chin-Chin
(28)  Sg Merlimau
Negeri Sembilan / Johor
(29)  Sg Kelamah
(30)  Sg Sarang Buaya
Johor
(31)  Sg Simpang Kanan
(32)  Sg Ayer Merah
(33)  Sg Lenga
(34)  Sg Serai
(35)  Sg Air Baloi
(36)  Sg Segget
(37)  Sg Bala
(38)  Sg Pandan
(39)  Sg Plentong
(40)  Sg Sebulung
(41)  Sg Sengkuang
(42)  Sg Tampoi
(43)  Sg Danga
(44)  Sg Buloh
(45)  Sg Latoh
(46)  Sg Masai
(47)  Sg Perembi
(48)  Sg Tukang Batu
(49)  Sg Kempas
Pahang
(50)  Sg Sepayang
Terengganu
(51)  Sg Ransan
Kelantan
(52)  Sg Alor Lintah
Sarawak
(53)  Sg Adong
Sabah
(54)  Sg Pang Burong 1


Manakala ini pula adalah jumlah sungai utama yang ada di Malaysia mengikut sumber daripada Jabtan Pengairan dan Saliran Malaysia(JPS)

Lembangan Sungai Utama Mengikut Kategori

Sungai-Sungai Dalam Negeri = 168 dengan keluasan 248,700.501 km2
Sungai-Sungai Merentas Negeri = 17 dengan keluasan 56,639.448 km2
Sungai-Sungai Merentas Negara = 4 dengan keluasan 7,500.720 km2
Jumlah Keseluruhan = 189 dengan keluasan 312,840.669 km2
Sumber Data: JPS

Memang negara kita ada begitu banyak sungai-sungai, tetapi jika setipa hari kita berterusan mencemari sungai. Sampai bilakah sungaikita akan terus bernyawa.

13 Komen untuk "Air Satu Nikmat"

avatar

Peniaga kedai makan, yang buat taska dan tadika termasuk yang baby sit anak2 org yang kat rumah memang sengsara bila bekalang air mengalami ganguan sementara.
Harap masaalah ini tidak berpanjangan. Selangor hari ni dah diwartakan bekalan air terputus utk 2 hari dan air memang penting.

avatar

Jelas ketara ialah pada peniaga yang mungkin mengalami kerugian mencecah ratusan ribu lagi-lagi pada pengusaha ternakan ikan dan sebagainya

avatar

if xde air semua urusan terjejas kan....

avatar

kat melaka air sungai yang tercemar sebab najis khinzir......

avatar

itulah susah sikit kalau tak ada air.. apa pon ianya satu ujian

avatar

Memang seksa kalau takda bekalan air bersih ni. Penting kot kalau nak 'melepas'

avatar

tak de letrik x pe . org dulu blh hidup tanpa letrik . Tapi klu x de air , pokok pun x blh hidup . Tapi ujian ini harus diterima dgn redha ...

avatar

Jaga anugerah Allah.Kita semua sering lupa menghargai apa yang diberi percuma...bila dah tak ada masing-masing tak keruan...

avatar

Assalammualaikum..BL,

Memang benar.. air adalah sumber yang patut kita pelihara dan kita cintai dan jaga. Air adalah satu nikmat , bayangkan jika kita xder air, kita tak dapat mandi,minum,membasuh pakaian dan sebagainya..

mselim3

pls: biar xder elektrik jgn xder air..

avatar

air memng penting..so janganlah cemarkan air sungai..

avatar

takde letrik boleh tahan lagi..kalau takde air...habislah...so sama2 kita jaga kebersihan sungaiiii....

http://www.chatchantek.blogspot.com/

avatar

air buleh bagi kitaorang susah

avatar

010-2974281call saya kalau mau air..

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.