blogger lelaki logo

Keperluan Senjata Api

35 Komen
Senjata api bukan perkara boleh dibuat main, di Malaysia ada undang-undang yang perlu di ikuti jika kita mahu memiliki senjata api.

Jika kita memiliki senjata api secara, itu dikira satu kesalahan disisi undang-undang. Walaupun kita memberi alasan atas dasar menjaga keselamatan diri.

Keperluan Senjata Api

Undang-undang diadakan bukan untuk menyekat tetapi untuk mengawal. Bayangkan apa akan jadi jika tiada kawalan yang ketat dalam hal pemilikan senjata api.

Senarionya sudah dapat kita lihat dalam beberapa siri kes tembakan yang berlaku tahun ini. Sudah berapa ramai yang menjadi korban.

Selepas kejadian kes tembakan yang terbaru di Kuantan, Pahang. Pegawai penguatkuasa juga aku rasa dah sepatutnya dibekalkan dan dilatih untuk memiliki senjata api. Tahap jenayah zaman sekarang dah jauh lebih berbahaya dari zaman dulu.

"Penguat kuasa di Terengganu ada dibekalkan senjata api, ia bagi langkah keselamatan. Saya harap semua negeri diselaraskan supaya mereka mempunyai alat pertahanan diri."

Demikian kata Pengerusi Pelajaran, Pengajian Tinggi, Inovasi dan Tugas-Tugas Khas Negeri, Ghazali Taib ketika mengulas kejadian menimpa pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip). - Sinarharian

 Ada 3 alasan utama untuk kita memohon senjata api, untuk mencegah musuh tanaman seperti kera dan tupai, untuk aktiviti sukan seperti sukan menembak dan untuk tujuan menjaga keselamatan diri dan harta benda. dan untuk maklumat lanjut sial baca dekat SINI.

35 Komen untuk "Keperluan Senjata Api"

avatar

assalamualaikum..

apabila melibatkan penggunaan senjata api mmg perlukan pengawasan dan kemudahan mendptkan senjata api yg penuh dgn prosedur tertentu..kita x mau tgok salah guna senjata api pd masa akan dtg.

avatar

Kalau senjata api mudah sangat diperoleh, maknanya kita ni dah nak jadi macam kat US la. Crime rate diorang melibatkan senjata api memang tinggi. Nak ban susah sebab firearm manufacturer kuat melobi ahli politik diorang.

avatar

Assalamualaikum

Senjata buatan sendiri pun sudah mampu membunuh .

avatar

tengah cari senjata api tai bukan untuk bunuh orang bunuh binatang makan daun2 pokok bunga ros saya adeh,,,

avatar

Salah guna itu masalah :)

avatar

Langkah yang wajar, tetapi perlu ada prosedur yang betul dalam mengendalikan senjata2 ini...

avatar

sekarang ni ada juga senjata api buatan sendiri.. ramai yang salah guna..

avatar

Boleh tapi kena pastikan yang betul2 layak menggunakannya

avatar

kalau nak ada senjata api..perlu ada lesen.biasanya senapang patah seperti kepunyaan arwah datuk saya dahulu..

avatar

Kalau semakin ramai orang memiliki senjata atas alasan keselamatan, semakin banyaklah senjata api yg hilang jatuh dalam laut...hehe. Polis pun xpandai jaga inikan pula orang awam...alamatnya semakin teruklah jenayah guna senjata api.
Penjawat awam yang berisiko...seelok2nya perlu kawalan polis dengan lebih ketat.

avatar

wujudnya masalah bila berlaku salah guna..lagipun sekarang ni senjata buatan sendiri pun dah mampu membunuh

avatar

makin banyak kes tembakan di Malaysia , merisaukan...

avatar

Kalau zaman dulu kala setiap individu pasti ada senjata masing-masing untuk mempertahankan diri. Keris. Tak pasti kenapa ia pupus..

avatar

keadaan semakin kritikal dalam negara kita. orang agama juga terlibat dalam pembunuhan. sebab itu mereka minta senjata.

avatar

Mungkin perlu dan mungkin juga tidak dr segi keselamatan nih. Sebab kena pikirkan org sekeliling juga. Bahayanya nanti ialah semua org kalau marah jerk trus tembak. Zaman skrg pun meskipun tiada pelepasan utk semua org simpan senjata api, dah ramai yg mati kerananya.

avatar

skrg ni kerap dgr kes mati ditembak, takut nak berjalan ke sana ke mari berseorangan tp dah terpaksa kene redah juga

avatar

senjata api kena hadkan, tapi yg seludup tu nak kena halang

avatar

dalam kes penguatkuasa trengganu ni, keselamatan kelurga pun boleh terancam kalau tembak dari jauh dan peluru tersasar.
tak pasti berikan pistol pada penguatkuasa boleh bantu masalah ni sebab penjenayah pun bijak berfikir cari peluang mudah, tanpa sedar bahaya.

avatar

bahaya jika senjata api ini berleluasa
tp perlu kpd pihak berkuasa :)

avatar

Hanya pihak berkuasa yang layak memegang senjata api perketatkan syarat untuk orang awam ...

avatar

tempat yang dibenarkan penduduknya memiliki dan membawa senjata api di US paling kurang jenayah tembak menembak!

avatar

Banyak juga senjata api haram yg di negara kita skrng ni... wallahualam..

avatar

mcm sedara khir kata , seludup negara jiran ... klu nak lalu udara tu susah lah sikit kan ...

avatar

Yang apply ok. Yang haram dirisaukan. Bahaya sekarang ni jika dapat kat orang tak bertanggungjawap kan. BL nak apply juga ker?

avatar

boleh ada tapi jangan salah gunakan :)

avatar

dengan undang2 yang ketat camni pun masih mudah orang kena tembak. aku pun nak ambik jugak la. nak jaga keselamatan harta benda kat rumah. walaupun tak kaya, tapi perompak sekarang bukannya kira..

avatar

mainan jer sekarang ni tembah menembak..hehe

avatar

masalahnya sekarang yang senjata tu semua yg haram utk tembak2 bunuh org ni...

avatar

Aku tak pasti tapi dekat sabah ni kebanyakkan pemilik senjata api adalah masyarakat cina sebab mereka mempunyai ladang estet yang luas, dan wang simpanan berjuta ringgit. Melayu ada gak yang kaya tp nak apply susah nak lepas. Keluarga sya sendiri da pohon snjata api melalui pewarisan datuk yg da meninggal. Skrg da 8 thn tak lulus2. Padahal kebun kami asyik diserang babi hutan n monyet. 150 ekar patutda layak dpt senjata api walaupun .22 caliber shja

avatar

Purata seorang daripada lima rakyat Switzerland memiliki senjata api, raifal tempur pula tu tetapi kenapa kadar jenayah mereka adalah antara yang terendah di dunia?

avatar

bandingkan tahap pemikiran mereka luar negara dulu dengan orang malaysia nih. cikgu baru cubit sikit, mak bapak dah datang skolah bawak pistol... kahkahkahkah

avatar

pemilik lesen senjata biasanya x lalai dlm bab jg penggunaan senjata sbb 10 jari dalam rekod polis. yg kena jg adalah senjata seludup ni..saya ada senapang patah jenis single shot shotgun,baru2 ni sy mohon utk tukar senjata baru ambil semiauto shotgun tp sampai skrg xda berita kena tunggu sampai 6 bulan br tahu lulus ke x. org kata susah nak cepat lulus kalau xda duit juta2. harap2 cuma kata org la bukan realiti heheh

avatar

Memohon kelulusan lesen senjata api.tapi belum ada senjata api tu boleh ke..

avatar

Memohon kelulusan lesen senjata api.tapi belum ada senjata api tu boleh ke..

avatar

Macam mana nak buat permohonan lesen
Senjata api untuk pertahankan diri..
Tapi belum ada senjata api..
Boleh buat ke lesen senjata api

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.