blogger lelaki logo

Rahsia Lantai Masjidil Haram Tidak Panas

40 Komen
Pernah kah kita terfikir mengapa lantai marmar di Masjidil Haram tidak panas? Umat Islam boleh berjalan dengan selesa untuk tawaf, walapun dibawah terik mentari. Tak ada pula orang yang berlari sebab kepanasa semasa tawaf kan. Bagi yang sudah tahu sebabnya, anggaplah ini sebagi sesi ulangkaji, jom kita belajar sejarah

Rahsia Lantai Masjidil Haram Tidak Panas

Sejarah

Menurut buku karangan Sami Bin Abdullah Al Maghlouthm yang berjudul 'Atlas haji Dan Umarah" dana beberapa sumber lain.

Pada awalnya tempat tawaf di Masjidil Haram tidak dipasang jubin marmar seperti yang ada pada hari ini. Pada ketika itu hanyalah berlantaikan pasir yang lapang.

Rahsia Lantai Masjidil Haram Tidak Panas

Pada zaman Abdullah Ibnu Zubair. Sekitar tahun 1375 Hijrah 1954 M, jubin marmar dipasang bergaris lima meter dari Kaabah. Dibawah pemerintahan Raja Abdul Aziz, hamparan jubin marmara terus dilebarkan.

Rahsia Lantai Masjidil Haram Tidak Panas

Kini lantai marmar itu diperbuat dari marmar yang tinggi kualitinya, yang mampu menahan panas dibawah terik matahari.

Pada zaman pemerintahan Raja Faisal, pengubahsuaian terus dilakukna dengan pembongkaran Makam Ibrahim dan melebarkan lagi kawasan untuk tawaf.

Rahsia Lantai Masjidil Haram Tidak Panas

Seterusnya disambung pula oleh Raja khalid, yang meneperluaskan lagi ruang untuk tawaf. Gerbang menuju ke Telaga ZamZam pula dipindahkan ke serambi masjid sebelah timur. Selepas itu barulah seluruh bahagaian Masjidil Haram dipasang jubin marmar, menjadi tempat tawaf.

Zaman Raja Fahd, ruangan bawah tanah pula dibangunkan. Dan ditingkat bawah ini dilengkapi dengan alat penghawa dingin. Air sejuk dialirkan di tingkat bawah. Jadi sebab itulah hari ini lantai untuk umat Islam tawaf tidak berasa panas, walaupun suhu cuaca yang sangat panas.

Rahsia Lantai Masjidil Haram Tidak Panas

Dengan usaha yang dijalankan oleh Kerajaan Kerajaan Arab Saudi, banyak yang telah berubah unutk lagi menyenangkan umat Islam menunaikan ibadah Haji. Kini dibina pual jambtan Mataf, untuk memudahkan lagi umat islam tawaf mengelilingi Kaabah.

40 Komen untuk "Rahsia Lantai Masjidil Haram Tidak Panas"

avatar

Info yg baik.. t kasih diatas perkongsian ye :)

avatar

Kemudahan dan kemodenan utk keselesaan amat2 di hargai. Semoga ibadah haji dapat berjalan dgn lancar dan selesa.
Selamat bercuti dan selamat menyambut hari raya Aidul adha...KL

avatar

Wahhh seronok saya membaca artikel jenis sejarah macam ni..hehe..gambar tu nostalgia sungguh...terima kasih bro kongsikan..

avatar

mohon sarannya diblog baru ane http://onspe.blogspot.com/2013/10/about-me.html

avatar

indah sungguh binaan rumah Allah.. :D

avatar

aah la. tak pernah terfikir. hee

avatar

Pasti Allah akan memberikan buah fikiran kepada yg membangunkan Kaabah utk keselesaan umat Islam berkunjung ke Baitullah

avatar

okeh..ni yang rasa gua nak pergi cepat-cepat nih..

avatar

amin bro..doakan kita semua dapat merasa pergi ke sana

avatar

kemudahan untuk umat Islam beribadat

avatar

hu3...sebab terfikir hari tu kena berjalan dekat atas lantai di masjid wilayah..ada ruang lapang dengan lantai dibawah terik matahari..memang panas beb..lepas tu baru terfikir kenapa dekat Masjidil Haram orang tak rasa panas plak

avatar

banyak yg telah berubah kini

avatar

hu3..belum ada entri nya

avatar

gambar nostagia tu...lupa dh nk kredit kt mana sebab dh lama amik gambar ni

avatar

semoga ada peluang untuk kita semua ke sana nanti

avatar

selamat hari raya aidil adha bro :)

avatar

sama2..semoga anak cucu dapat baca nanti..hu3

avatar

NIce sharing..indah sungguh ciptaan

avatar

subhanallah. ingin ke sana suatu hari nanti bersama keluarga :)

avatar

memang indah di tanah suci..semoga akan ada lambaiannya menjemput kita ke sana

avatar

amin..insyallah bor..ada rezeki tu nanti

avatar

Ohh... baru deno tahu... terima kasih :) deno pun teringin jejak kaki ke sana, insyaallah satu hari nanti^^

avatar

owh begitu rupanya

avatar

satu perkongsian yang amat menarik sekali..

avatar

Nak jugak merasa berjalan di atas tu, tp blh ke? Hewhewhew.. Sy paling suka tgk gambar Mecca & Medina waktu mlm. Terang je, cantik.

avatar

jambatan mataf?? baru tauw.. thanks

avatar

wow..kekuasaanNya

avatar

haruslah pemerintah arab saudi melakukannya aka upgrade sbb duit yg masuk hasil drp urmah dan haji tu bkn sedikit ...

avatar

kathy baru tahu..terima kasih sudi berkongsi..

avatar

harap dapat pergi dengan wife tercinta nanti aminnn :)

avatar

berhubung saya belum pernah datang ke masjidil haram, jadi saya cuma baru bisa membayangkannya sob, semoga di kasih rezeki lebih buat berkunjung ke sana, Amin

avatar

Wah... Penulisan yang sarat dengan ilmu. Mesti tuan kaji dengan mendalam sebelum tulis. Tahniah & terima kasih. Dapat banyak ilmu malam nih :)

avatar

Ada yang saya dengar makmal tu letak air. Betul ke?

avatar

skrg ni lagi byk la marmar berkualiti digunakan sbb saiz masjidil haram yg sudah diperluaskn..

avatar

gud info bro :) thx

avatar

lah yeke? wahh , pertama kali tau ada pembinaan jambatan . huhuu terima kasih atas perkngsian :)

avatar

untuk keselesaan tetamu Allah kan.. bahagia andai dapat jejak kaki ke sana

avatar

alhamdulillah . . terima kasih atas perkongsian ilmu ini .. . :D

avatar

maklumat perkongsian yang bermanfaat :)

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.