blogger lelaki logo

Edisi Jumaat : 7 Bahaya Lidah

26 Komen
Fungsi lidah adalah untuk bercakap, berkata-kata. Namum ada perpatah mengatakan lidah itu tajam umpama pedang dan lidah juga tidak bertulang.


Namum hari ini, bukan sahaja lidah yang perlu kita jaga, jari jemari pun ada fungsi yang sama juga. Apabila kita menaip atau menulis. Ia ibarat kata-kata yang ingin kita luahkan. 

Kedua-duanya kita perlu jaga, jangan mengeluarkan kata-kata yang boleh mendatang dosa, begitu juga dengan menulis. Semua itu akan dipertanggungjawabkan kelak.

Tambahan pula, dalam dunia yang serba canggih, sekali taip terus tersebar ke seluruh capaian internet. Macam man kia nak hitung tu, cuba bayangkan bertapa luasnya dunia maya ini.

Bagi aku, baik buruk percakapan atau penulisan semuanya datang dari hati. Hati adalah raja. Jadi kita kena jaga. Insyallah.

26 Komen untuk "Edisi Jumaat : 7 Bahaya Lidah"

avatar

sekarang ni bukan lidah tapi jari di keyboard pun kena jaga gak tau

avatar

Salam... terima kasih diatas perkongsian .. btul jugakkan.. selalu org kata, kerana lidah badan binasa.. la ni, bukan lidah je.. jari jemari pun sama.

avatar

Bak kata pepatah, 'Lidah tidak bertulang,'

Hakikatnya, kita seringkali terlajak kata sehingga tidak sengaja melukakan hati orang lain. Moga kita mampu menggunakan akal kita mengawal tutur kata kita seharian.

avatar

sebab jari jemari la muja keluar,,, keluar dari sana,,, jari jemari,, menghancur lumatkan hati,,

avatar

guna baik bukan yang tak baik lagi sakit hati..wahualam.

avatar

Nabi SAW sendiri pernah bersabda; kegelinciran lidah lebih bahaya dr kegelinciran kaki...

dan ketajaman lidah lebih lg dr ketajaman mata pedang

avatar

semua pastinya ada mudharadnya mas, tapi sepertinya lidah, karena sekalinya bicara yang menyakiti hati, tak kan bisa ditarik kembali dan pstinya akan tetap membekas, makanya ada istilah Silent is good

avatar

sama-samala kita ingatkan..terima kasih atas peringatan ini

avatar

lidah jika tidak dijaga dengan baik bisa menjerumuskan kita ke api neraka...

avatar

betul...bukan lidah sahaja tapi jari juga berbahaya bila mula mengetuk keyboard. Kena sentiasa berfikir bila menaip, tak boleh ikut hati sangat kan

avatar

salam jumaat.. terima kasih kerana mengingatkan aiza juga..

avatar

Lidah kena jaga, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

avatar

astagfirullah hal azim, lidah setajam pisau, boleh membunuh..

avatar

Salam jumaat dan terima kasih atas peringatannya.

avatar

subhanaAllah sentiasa kita muhasabah diri

avatar

Terima kasih BL atas peringatan ni. Sama2 jaga lidah masing2

avatar

kenapa ada orang kata lebih lembut gigi daripada lidah?

avatar

sama-sama kita jaga penulisan kita sebagai blogger, penulisan buruk juga beri kesan yang sama kalau kita bercakap buruk.

avatar

peringatan yang bagus kepada pembaca blog ini :)

avatar

Teringin nak makan sup lidah lembu la pulak... hehe

avatar

Kerana lidah ramai yang menjadi penghuni neraka..jaga hati dan jaga lidah kita...and of course jari-jemari jugak..

avatar

Assalammualikum... BL,

Terima kasih ingatan ini... moga kita sentiasa menjaga lidah ..

mselim3

avatar

peringata yang baik...lidah itu kebiasaanya menggambarkan isi hati kita.

avatar

peringatan yang cukup baik.. saya sedang berlatih jaga lidah yang tidak bertulang ini.

avatar

Bahaya lidah ni kalau tak pandai nak jaga..thanks bro..

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.