Edisi Jumaat : 10 Solat yang Ditolak

Edisi Jumaat : 10 Solat yang Ditolak

Solat adalah tiang agama. Ibadah yang terpenting bagi muslim. Sudah tentu kita mahu ibadah kita di terima oleh ALLAH S.W.T. Namum ada juga solat yang tidak diterima. Rasulullah s.a.w. telah bersabda bahawa : 10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah s.w.t., antaranya :

10 Solat yang Ditolak

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.
3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
4. Orang lelaki yang melarikan diri.
5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).
6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.
7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.
8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.
9. Orang-orang yang suka makan riba'.
10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.

Solat adalah ibadah terpenting dalam menbentuk rukun Islam. Apakah yang akan terjadi jika kita tidak mampu memenuhi rukun yang kedua ini.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim)
Dan sering kita dengar soalan ini, kita sembahyang tetapi masih lagi buat dosa, mengapa ya? Jangan tanya orang lain, lama dah nabi jawab soalan kita itu.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : "Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah s.w.t. dan jauh dari Allah s.w.t."
Hassan r.a berkata : "Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk."

Kita sudah tahu solat itu penting. Jadi adalah wajib untuk kita pergi mencari ilmu pasal solat jika tiada halangan. Carilah ustaz yang mengajar kitab bab solat ni. Cari ustaz yang bacakan kitab Munyatul Musolli. Adab nak menadah kitab, kena dengar sambil baca kitab.

Dunia sekarang serba moden, tak perlu dah nak pergi surau atau masjid nak menadah kitab, cuba search dekat google, nak versi mana Ustaz Haron Din atau Ustaz Azhar Idrus yang bacakan kitab Munyatul Musolli. Namum adalah lebih baik jika kita pergi berguru secara berdepan, supaya dapat menjernihkan yang keroh di maat fikir kita.

p/s: nak belajar biar berguru, takut tersesat pulak nanti

Share this:

Disqus Comments