blogger lelaki logo

Simptom Anda Mengalami Stress

42 Komen
Stress atau tekanan boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Semua manusia yang bernyawa akan mengalami stress, aku pun pernah stress, semua orang pun pernah alami stress ni.

Kadang kala kita stress ditempat kerja, stress dengan pelajaran kita, stress dengan kawan-kawan kita, stress sebab keadaan sekeliling kita, adeh banyak sangat dah stress ni.

Simptom Anda Alami Stress

Makna stress adalah gangguan emosi, proses pemikiran dan keadaaan fizikal seseorang. Makna stress mengikut kajian pakar pula mendefiniskan stress sebagai "suatu reaksi yang tidak spesifik oleh diri seseorang disebabkan oleh sesuatu bebanan yang menimpanya." 

Mengikut kajian pakar, Dr Hans Selye, stress  ada bemacam-macam , ada dalam bentuk ancaman, cabaran atau apa-apa perubahan di dalam hidup seseorang yang memerlukan pengubahsuaian yang selari dengannya.

Ada stress dalam bentuk positif dan ada stress yang negatif. Stress yang positif disebut "eustress" manakala stress yang negatif pula disebut sebagai "distress".

Stress yang positif ini adalah suatu tekanan yang akan mendorong kita untuk maju. Stress ini penting unutk kita sebenarnya. Jika tidak ada stress yang positif ini, kita tidak akan berbuat apa-apa untuk majukan diri kita.

Tekanan dalam bentuk positif ini akan membuatkan kita lebih kreatif, lebih berhati-hati,akan memberika lebih tumpuan di alam pekerjaan yang kita lakukan. Ia juga jadi perangsang kepada kita.

Contoh Stress yang positif: " Kita lambat siapkan kerja yang bos mintak. Lepas tu  bos marah-marah dekat kita, suruh siapkan kerja petang ni juga, sapa yang tak rasa stress kan ekan marah? Tapi kalau kita bijak kita akan siapkan kerja juga ikut masa yang ditetapkan, dan kalau kita tak tahu mengawal stress, kita buat tak tahu , lepas tu duk maki-maki bos..hahahaha...selapas itu kita akan cuba perbaiki diri siapkan kerja sebelum dateline dan lebih berhati-hati.

Dan stress yang negatif pula akan membawa perubahan yang teruk dalam diri kita, jika kita tidak mampu untuk mengawal bebanan itu, silap-silap kita juga mungkin akan mengalami tekanan jiwa.


Apakah Tanda-Tanda/ simptom anda mengalami Stress ?


Tanda-tanda stress dalam bentuk fizikal, kita akan mengalami keletihan, pening kepala, susah tidur, sakit-sakit badan terutamanya di kawasan bahu dan belakang, degupan jantung yang kuat, sakit dada, meloya, ketar badan, sejuk tangan dan berpeluh.

Tanda-tanda stress dalam bentuk Mental pula kita akan rasa hilang tumpuan, mudah lupa, susah untuk membuat keputusan, tidak boleh berfikir, celaru pemikiran dan tidak boleh berjenaka.

Tanda-tanda stress dalam bentuk Emosi, kita akan mudah rasa risau, sentiasa bimbang, sugul, marah, mudah kecewa, sentiasa takut, sensitif, mudah hilang sabar dan panas baran.

Tanda-tanda stress dalam bentuk Perangai, diri kita kan berasa keluh-kesah, lahir tabiat seperti menggigit kuku dan menggedik-gedikkan kaki, makan yang berlebihan, merokok, minum arak, menjerit-jerit, maki hamun, mengungkit-ungkit dan menyalahkan orang lain serta bertindak agresif.

Stress ini ada baik dan buruknya dan ada yang teruk dan ada stress yang sedikit je.  Semua bergantung kepada cara kita mengawal bebanan yang kita terima.

Jika kita tidak mampu unutk mengatasinya seorang diri, jangan kita malu untuk meminta bantuan orang lain. JIka kita tersalah langkah buruk padahnya nanti.

Sumber : Apa Itu Stress 

42 Komen untuk "Simptom Anda Mengalami Stress"

avatar

Assalamualaikum bro,sheila rasa sheila stress. tapi tak sure kenapa stress. hehehe

avatar

tertekan sebab wanita tak dpt lari dari lipat baju ..sabsuh baju...sidai baju heeeee..btw bila ada rajin baju kering bawa masuk rumah tiba2 pula hati tak jadi nak sterss

avatar

erk..jgn main2 sheila..pergi check dgn doktro tu..hu3

avatar

ini dah termasuk dlm ketagori stee dgn kerja rumah..hu3

avatar

inimjuga sebahagian dugaan hidup

avatar

nak kena banyakan beristifar..pada Allah..

avatar

ena kalau tengah stress, nak tidur susah, makan tak lalu even lapar... namun, stress itu satu dugaan dan ujian dari Tuhan.. So, berdoa supaya diberikan kesenangan dalam menguruskan sesuatu hal

avatar

Stress ni memang ada boleh buat kita jadi positif dan negatif. Tapi selalunya memang banyak yang negatif la.

avatar

aiza kalau stress mesti makan bertambah-tambah.. tu dah jadi gemuk kot..

avatar

yup dan kita cuba cri punca kita stress..dan cuba tangani stress tu dgn baik

avatar

negatif jadinya jika kita tidak berusha mencari punca kita stress..itu yang selalu kita tesilap..hu3..duk biar je stress berlarutan

avatar

adeh tu dah kearah negatif tu aiza..hahahaha

avatar

keje sbg auditor pun stress.. setiap assignment ade deadline yg tight.. client tau nk cpt je tp drg sendiri xley nk commit..pastu kena kejar ngan big bos plak..huhuhu..tp bila dh siap dan keluar audit report tue, lega bkn main..tp next assignment dh menunggu..huhu..

avatar

melayan karenah orang lebih membawa stress... kalau da sampai tak boleh kerja, baik ambil cuti saja~

avatar

err stress betul la aku selalu tapak tangan gatal je la.....hehehe

avatar

hahaha..betul2 stress tu bro

avatar

hahaha..ini baru betul stress yg positif

avatar

adeh..amik cuti terus tak tahan tu

avatar

hari-hari saya stress kat sekolah. huhu

avatar

iyolah tu bro.hahaha

avatar

betul tu kucha
bebanan fikiran tu harus dishare dgn org lain
agar terasa lega melepaskan tekanan

avatar

stress nya sbb bonus belum masuk lagih

avatar

sekarang mmg stress dengan projek :(

avatar

Senyum......bila senyum separuh rasa stress akan hilang.

avatar

stress dengan perangai bebudak sekarang...tak minat nak belajar, huhu..

avatar

Bila stress puteri biasanya layan kucing-kucing kat rumah. Bila layan kerenah diorang memang hilang stress :)

avatar

den hari hari stress skrng.. muka pun dah tak se ceria dulu.. hmm :(

avatar

betu la... deno stress masa belajar dulu sampai masuk hospital.. sebabnya bila deno stress, SLE aktif dan mula serang sendi la.. darah la.. mcm2.. sbb tu la pesakit SLE tak boleh stress, bila stress mudah sakit... mcm denoo skrg, kalau stress terus demam!

avatar

stress seringkali menerpa kita obatnya kita kembalikan segala sesuatunya kepada Allah

avatar

Kalau saya sering juga stress karena masalah pekerjaan tapi Alhamdulillah hilang seiring dengan mmebaiknya pekerjaan itu..

avatar

kalo anna stress anna suka makan banyak2... huwaaaa, teruk kan...

avatar

kalau penyakit susah tidur, itu saya sudah selalu alami .. kadang kala pernah tidak tidur dua hari lamanya sebab terlalu tertekan..

avatar

tarik nafas dalam2 dan tgk flora & fauna....

avatar

Alamak....adakah saya termasuk dlam kalangan yang stress?haha

avatar

saya stress bila tak dapatkan siap kerja..

avatar

Stress...sy dh sinonim sgt dgn ayt tu....byk bnda yg buat sy stress tp sy cuba tenang...istighfar...baca quran...dan terus ke klinik klu sakit kepala berterusan...bimbang kut2 naik darah...

avatar

Hidup memang penuh dengan stress..

avatar

Sye ada simtom stress di tmpat krja rupanya ;(

avatar

Stress dengan pekerjaan sekarang

avatar

Aduih! Stress ngan family. Kita x nak buat kite terpaksa buat sbb x nk susahkan org lain & x nk bising bising. Dh la tengah exam.huhuhu dh terima keputusan baru satu paper je. Waaaaaaa dh 2 hari nangis cume x de sape tau.

Terima Kasih kerana sudi berikan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang link aktif akan di buang secara automatik. Harap maklum.