Salahuddin Al-Ayubi Perangi Syiah Sebelum Tawan Baitul Maqdis

Salahuddin Al-Ayubi Perangi Syiah Sebelum Tawan Baitul Maqdis

Kisah Syiah Di Malaysia kini sedang hangat diperkatakan. Namum sejarah Syiah ini cukup panjang. Kali ini aku ingin mengimbau kisah Salahuddin Al-Ayubi Perangi Syiah Sebelum Tawan Baitul Maqdis.

Perbalahan Sunni dan Syiah terus berlarutan hingga kini. Jika kita sedar, untuk Ummat Islam kembali bangkit, golongan Syiah ini yang perlu kita cantas dahulu. Jika terus berpecah macam sekarang ini, Ummat Islam akan terus mundur dan terus ditindas. Puncanya sebab kita tidak bersatu.

Kita sendiri boleh tengok macam mana apabila timbul krisis seperti di Mesir dan Syria sekarang.

Suara kita telah berpecah kepada dua, satu pihak ke sebelah sana, satu pihak kesebelah sini, yang menjadi mangsa adalah Ummat Islam itu sendiri juga. Masing-masing mahu menunjukkan kuasa.

Jangan kita cepat sangat hendak menunding jari kepada orang luar yang menjadi dalang kepada isu perbalahan sesama Ummat Islam. Sedangkan kita sendiri tidak bersatu dan berpecah belah.



Ada cerita sejarah pasal Syiah di zaman Salahuddin al Ayubbi ketika perang salib dahulu. Pahlawan Islam ini terpaksa berdepan dengan golongan Syiah juga.

Salahuddin al-Ayubi telah mengalahkan kerajaan Fatimiah (Syiah) di Mesir pada ketika itu dan juga menumpaskan pakatan Nusairiyah-Kristian. Baru selepas itu Salahuddin al-Ayubi menyatukan Ummat Islam mengembeling tenaga bagi menghadapi Salibiyah untuk membebaskan Baitul Maqdis dan Syam.

Kita belajar daripada kisah sejarah ini. Selagi adanya golongan Syiah ini yang menjadi duri dalam daging kepada Agama Islam, selagi itu Ummat Islam akan terus di tindas.

Walaupun kita tahu sekarang ini Syiah agak kuat dari segi unit kententeraannya. Namum perjuangan tentera mereka, sebenarnya bukan untuk menpertahankan Ummat Islam, tetapi hanya untuk kepentingan golongan mereka sahaja. Dimana mereka ketika Iraq diserang dulu?

Mungkin dahulu kita boleh berbangga dengan Iran dan Hizbullah. Namum sekarang tidak lagi, kita sudah tahu permainan mereka yang sebenarnya.

Apakah harus kita ambil iktibar daripada kisah Salahuddin Al-Ayubi perangi Syiah sebelum tawan Baitul Maqdis untuk Ummat Islam kembali kepada zaman kegemilangannya, tidak lagi ditindas seperti sekarang.

Share this:

Disqus Comments